TEME DIPLOME NE PSIKOLOGJI
Braktisja e shkollës, fenomen që kërcënon arsimin Shqiptar
H Y R J A
Me
vlerësimin e shoqërisë njerëzore ndaj arsimit apo shkollimit njihemi
qysh në shpërngejt e lindjes së qytetërimit europian,në Greqinë e
lashtë,kur një nga filozofët më të spikatur të lashtësisë, Platoni,
fliste për rëndësinë e edukimit në formimin e shtetit dhe shkruante në
hyrjen e Akademisë: “Mos hyni brenda nëse nuk jeni gjeometër”.
Në
sajë të nxitjes për zhvillimin e dijeve progresive,iluminizmi europian i
dha atij një rëndësi të jashtzakonshme,duke trajtuar atë jo si një luks
vetëm për një pjesë të shoqërisë dhe vetëm për një kohë të shkurtër,por
për të gjithë shoqërinë si dhe me një sens të pandërprerë e
dialekt,ashtu si vetë
jeta jonë njerëzore.
jeta jonë njerëzore.
Arsimi
shqiptar ka qenë një bashkëudhëtarë i denjë që po ecën ecur krah për
krah me atë europian,herë duke u afruar e lidhur ngushtë, si dy enë
komunikuese dhe herë është shtypur e përjashtuar nga faktorët zhvillimor
për shkak të pushtimeve të huaja të vendit nga të huajt.
Sidoqoftë,
fundshekulli i kaluar trashëgoi një arsim të zhvilluar,me të mirat dhe
të këqijat e tij,por që u gërrye nga ideologjizimi i saj,si pasojë e
trysnisë së ideoligjisë Marksiste-Leniniste me pretendimin absurd që ta
përshkonte atë si një fill i kuq.
Për
mjaft shkaqe dhe faktorë të njohur,vitet e tranzicionit cliruan një
energji dhe prespektivë të paparë në ndërmarrjen e hapave të giximshme
drejt një arsimi bashkëkohorë.Për më tepër,rrëzimi i mureve ideoligjike,
hapja me perëndimin , vendosja e kontakteve bashkëpunuese dhe të
drejtpërdrejta të inteligjencës shqiptare me kulturën perëndimore dhe
vecanërisht,dëshira e shqiptarëve për t’u integruar gjithnjë e më
shumë,gjithnjë e më shpejt me atë europiane, do të ishin promotorët e
fuqishëm të ndryshimeve të prithsme.
Dhe
ja tani,kur e gjithë vëmendja jonë është drejtuar në problemet e
rritjes dhe të zhvillimit,të regjistrimit të shpejtësisë së zhvillimit
të arsimit dhe kulturës shqiptare me europën,në “qiellin e arsimit
shqiptar” shfaqet, por nuk mund të themi papritur, si një re e zezë
kërcënuese,fenomeni i braktisjes së shkollës.
Arsimi
është një nga fushat më të rëndësishme të shoqërisë dhe tyë cdo sistemi
politiko-shoqëror,sepse përmes tij u transmetohet brazave vlera
zhvillimore.
Ndryshimet
e viteve të fundit, treguan se arsimi i është përshtatur ndryshimeve
sociale që ka përfshirë vendin tonë,por duke mbartur edhe disa probleme
shqetësuese.
Gjatë
trajtimit të fenomenit të braktisjes së shkollës,nuk mund të mos vëmë
në dukje dukuri,të cilat pritet të ushtrojnë ndikimin e tyre në të
ardhmen më shumë se sa sot.Bëhet fjalë për vijimin e arsimit të lartë
nga shtëpia, nëpërmjet shfrytëzimit të arritjeve të elektronikës,
internetit si dhe botimeve të librave elektronikë.
Sigurisht
këto dukuri të prespektivës,jo vetëm që shënojnë nivelin pararojë të
arsimit modern,por pritet të luajnë një rol progresiv edhe në fenomenet e
frekuentimit të shkollës dhe rritjes së cilësisë së saj.
Duke
i konsideruar arsimin e lartë si majën e piramidës dhe arsimin e ulët
si dyshemenë e tij,pra dy skaje me varësi dhe ndikim reciprok ndaj
njëri-tjetrit,do të tërhiqnim vëmendjen për nevojën e ruajtes së
raportit bashkëveprues midis bazës dhe majës së kësaj piramide, ndryshe e
gjithë “godina e arsimit” do të përjetojë “lëkundje” me efekt
përkeqësues nga probleme të kohës.
Gjithsesi,po
ndalemi në disa prej shkaqeve që ndikojnë në ecurinë e zhvillimit të
arsimit, duke nënvizuar rëndësinë e tyre të vecantë,por jo si të vetmit
faktorë përgjegjës të gjendjes së padëshiruar dhe të mbarsuar me pasoja
fatale për të ardhmen.
Niveli i dobët social-ekonomik
Në
qoftë se mjaft fusha të jetës së vendit janë rentabël dhe knkurrues në
një sistem ku konkurenca është njëri prej faktorëve bazë të zhvillimit
dhe propsperitetit të shoqërisë,fusha e arsimit ka specifikën e të
qenurit një fushë, prodhimi i së cilës është kompleks,pasi i përket
fushës së dije dhe në pamje të parë,nuk prodhon as krom,qymyr grurë dhe
patate, por dije.
Pra,
mallra me të ardhurat e të cilave mund të financohej e sotmja dhe e
ardhmja zhvillimit të tij.Kështu që shteti dhe shoqërisë i duhet të
financojë nga të ardhurat kombëtare në këtë fushë nervalgjike nga e cila
varet dukshëm zhvillim perspektiv i vendit dhe integrimi i shpejtë i
tij.
Në
interes të problematikës së shkrimit do të nënvizonin si një faktorë me
karakter frenues,deri në shkatërrues, fenomenin social-shoqëror të
varfërisë së shtresave vulnerabël të shoqërisë shqiptare të zonave
urbane dhe ato qytetase të mbipopulluara në rrethana të tranzicionit të
gjatë që po kalon shoqëria shqiptare dhe të drejtës së lëvizjes së lirë
për një jetë dhe kushte më të mira jetese.
Sic
dihet , varfëria është dukuri komplekse me kahe e dimensione të
ndryshme ndërveprimi, ndër të cilat, mungesa e mallrave dhe shërbimeve
që sigurojnë ekzistencën njerëzore është nga më kryesorja e pasojave të
këtij fenomeni.Kështu , të jesh i varfër nuk do të thotë të jesh vetëm i
uritur, por edhe të jesh i pastrehë,i sëmurë e shëndetligë. Eshtë e
vështirë të japësh një përkufizim përfundimtar për varfërinë,sepse ajo
ndryshon nga një periudhë në tjetër dhe nga një vend në tjetrën.
Përvec
kësaj,varfëria mund të matet dhe vlerësohet në mënyra të ndryshme. Nga
analizimi i qerthullit të shkaqeve dhe pasojave,del se varfëria ekstreme
prek shtresën e shoqërisë së paarsimuar.
Kjo
lidhje ndërmjet arsimit dhe të ardhurave ekonomike është e dukshme. Të
dhënat për Shqipërinë paraqesin një model të ngjashëm,që ndeshet në
vendet e tjera me një nivel ekonomiko-shoqëror të përafërt me atë.
Dhe
nëse numri mesatar i viteve të shkollimit për kreun e familjes që jeton
në një familje të varfër,është rreth 6.2 vjet,numri i viteve për kreun e
familjes që jeton në një familje jo të varfër është 7.9.Me gjithë këtë
dallim ,duhet pranuar se kjo pabarazi nuk është aq e madhe.Mund të themi
se,një dukuri e tillë i ka rrënjët në të kaluarën,kur arsimi ishte i
përgjithshëm dhe i detyrueshëm.Pabarazia midis shtresave (të varfëra dhe
jo të varfra) bëhet më i dukshëm në frekuentimin e shkollës,në
rregjistrimin apo braktisjen e saj.
Të
varfërit e kanë më të ulët të regjistrimin në sistemin
arsimor,krahasuar kjo me pjesën tjetër të popullsisë.Popullsia e varfër
gjithashtu gjendet në një gjendje shëndetësore më të keqe,sesa ata që
nuk janë të varfër.Kur shqyrtohet dallimi ndërmjet 20% e më të pasurve
me 20% e më të varfërve,bie në sy fakti se,20% i popullsisë së të
varfërve gëzon një shëndet shumë herë më të keq e problematik në
krahasim me 20% e shtresës së popullsisë së pasur.Rreth 20% e familjeve
shqiptare përfshihen në nivelin e familjeve me të ardhura të
pamjaftueshme për të siguruar një jetesë normale dhe të favorshme për
arsimimin e fëmijëve të tyre.
Në
rrethana të tilla,një pjesë e këtyre fëmijëve janë të detyruar të
ndihmojnë prindërit për të siguruar një jetesë normale dhe të favorshme
për arsimimin e fëmijëve të tyre.Në rrethana të tilla, një pjesë e
këtyre fëmijëve janë të detyruar të ndihmojnë prindërit për të siguruar
jetesën gjë e cila shpie në dobësimin e lidhjeve të tyre me mjedisin
shkollor, reduktimin e kohës dhe të energjive që ato i kushtojnë
mbarëvajtjes në mësime.
Në
këtë mënyrë krijohet një rreth vicioz:rezultatet e dobëta dekurajojnë
nxënësin dhe ulin motivimin e tij për të mësuar,por gjithashtu edhe
kushtet për braktisjen e shkollës bëhen më inkurajues.
Sic
shihet,vështirësitë ekonomike ndikojnë drejpërdrejtë jo vetëm në
cilësinë e jetesës,por edhe në klimën e marrdhënieve midis
prindërve,prindërve dhe fëmijëve si edhe ,në gjendjen psikologjike të
tyre.
Natyrshëm,një
mjedis jo i sigurtë e negativ,dëmton gatishmërinë dhe motivimin e
fëmijëve për të mësuar,cka sjell për pasojë rezulatet e dobëta në mësime
konflikte dhe mosmarrëveshje si me prindërit ,ashtu edhe me mësuesit.
Kjo dukuri demotivon më tej nxënësit dhe shton prirjen për ta shndërruar
braktisjen e shkollës si një rrugë zgjidhjeje.
KAPITULLI I
Shkaqet e fenomenit te braktisjes se fshehte
Me
vlerësimin e shoqërisë njerëzore ndaj arsimit apo shkollimit njihemi
qysh në shpërngejt e lindjes së qytetërimit europian,në Greqinë e
lashtë,kur një nga filozofët më të spikatur të lashtësisë, Platoni,
fliste për rëndësinë e edukimit në formimin e shtetit dhe shkruante në
hyrjen e Akademisë: “Mos hyni brenda nëse nuk jeni gjeometër”.
Në
sajë të nxitjes për zhvillimin e dijeve progresive,iluminizmi europian i
dha atij një rëndësi të jashtzakonshme,duke trajtuar atë jo si një luks
vetëm për një pjesë të shoqërisë dhe vetëm për një kohë të shkurtër,por
për të gjithë shoqërinë si dhe me një sens të pandërprerë e
dialekt,ashtu si vetë jeta jonë njerëzore.
Arsimi
shqiptar ka qenë një bashkëudhëtarë i denjë që po ecën ecur krah për
krah me atë europian,herë duke u afruar e lidhur ngushtë, si dy enë
komunikuese dhe herë është shtypur e përjashtuar nga faktorët zhvillimor
për shkak të pushtimeve të huaja të vendit nga të huajt.
Sidoqoftë,
fundshekulli i kaluar trashëgoi një arsim të zhvilluar,me të mirat dhe
të këqijat e tij,por që u gërrye nga ideologjizimi i saj,si pasojë e
trysnisë së ideoligjisë Marksiste-Leniniste me pretendimin absurd që ta
përshkonte atë si një fill i kuq.
Për
mjaft shkaqe dhe faktorë të njohur,vitet e tranzicionit cliruan një
energji dhe prespektivë të paparë në ndërmarrjen e hapave të giximshme
drejt një arsimi bashkëkohorë.Për më tepër,rrëzimi i mureve ideoligjike,
hapja me perëndimin , vendosja e kontakteve bashkëpunuese dhe të
drejtpërdrejta të inteligjencës shqiptare me kulturën perëndimore dhe
vecanërisht,dëshira e shqiptarëve për t’u integruar gjithnjë e më
shumë,gjithnjë e më shpejt me atë europiane, do të ishin promotorët e
fuqishëm të ndryshimeve të prithsme.
Dhe
ja tani,kur e gjithë vëmendja jonë është drejtuar në problemet e
rritjes dhe të zhvillimit,të regjistrimit të shpejtësisë së zhvillimit
të arsimit dhe kulturës shqiptare me europën,në “qiellin e arsimit
shqiptar” shfaqet, por nuk mund të themi papritur, si një re e zezë
kërcënuese,fenomeni i braktisjes së shkollës.
Arsimi
është një nga fushat më të rëndësishme të shoqërisë dhe tyë cdo sistemi
politiko-shoqëror,sepse përmes tij u transmetohet brazave vlera
zhvillimore.
Ndryshimet
e viteve të fundit, treguan se arsimi i është përshtatur ndryshimeve
sociale që ka përfshirë vendin tonë,por duke mbartur edhe disa probleme
shqetësuese.
Gjatë
trajtimit të fenomenit të braktisjes së shkollës,nuk mund të mos vëmë
në dukje dukuri,të cilat pritet të ushtrojnë ndikimin e tyre në të
ardhmen më shumë se sa sot.Bëhet fjalë për vijimin e arsimit të lartë
nga shtëpia, nëpërmjet shfrytëzimit të arritjeve të elektronikës,
internetit si dhe botimeve të librave elektronikë.
Sigurisht
këto dukuri të prespektivës,jo vetëm që shënojnë nivelin pararojë të
arsimit modern,por pritet të luajnë një rol progresiv edhe në fenomenet e
frekuentimit të shkollës dhe rritjes së cilësisë së saj.
Duke
i konsideruar arsimin e lartë si majën e piramidës dhe arsimin e ulët
si dyshemenë e tij,pra dy skaje me varësi dhe ndikim reciprok ndaj
njëri-tjetrit,do të tërhiqnim vëmendjen për nevojën e ruajtes së
raportit bashkëveprues midis bazës dhe majës së kësaj piramide, ndryshe e
gjithë “godina e arsimit” do të përjetojë “lëkundje” me efekt
përkeqësues nga probleme të kohës.
Gjithsesi,po
ndalemi në disa prej shkaqeve që ndikojnë në ecurinë e zhvillimit të
arsimit,duke nënvizuar rëndësinë e tyre të vecantë,por jo si të vetmit
faktorë përgjegjës të gjendjes së padëshiruar dhe të mbarsuar me pasoja
fatale për të ardhmen.
1.1 Niveli i dobët social-ekonomik
Në
qoftë se mjaft fusha të jetës së vendit janë rentabël dhe knkurrues në
një sistem ku konkurenca është njëri prej faktorëve bazë të zhvillimit
dhe propsperitetit të shoqërisë,fusha e arsimit ka specifikën e të
qenurit një fushë, prodhimi i së cilës është kompleks,pasi i përket
fushës së dije dhe në pamje të parë,nuk prodhon as krom,qymyr grurë dhe
patate, por dije.
Pra,
mallra me të ardhurat e të cilave mund të financohej e sotmja dhe e
ardhmja zhvillimit të tij.Kështu që shteti dhe shoqërisë i duhet të
financojë nga të ardhurat kombëtare në këtë fushë nervalgjike nga e cila
varet dukshëm zhvillim perspektiv i vendit dhe integrimi i shpejtë i
tij. Në interes të problematikës së shkrimit do të nënvizonin si një
faktorë me karakter frenues,deri në shkatërrues, fenomenin
social-shoqëror të varfërisë së shtresave vulnerabël të shoqërisë
shqiptare të zonave urbane dhe ato qytetase të mbipopulluara në rrethana
të tranzicionit të gjatë që po kalon shoqëria shqiptare dhe të drejtës
së lëvizjes së lirë për një jetë dhe kushte më të mira jetese.
Sic
dihet , varfëria është dukuri komplekse me kahe e dimensione të
ndryshme ndërveprimi, ndër të cilat, mungesa e mallrave dhe shërbimeve
që sigurojnë ekzistencën njerëzore është nga më kryesorja e pasojave të
këtij fenomeni.Kështu , të jesh i varfër nuk do të thotë të jesh vetëm i
uritur, por edhe të jesh i pastrehë,i sëmurë e shëndetligë. Eshtë e
vështirë të japësh një përkufizim përfundimtar për varfërinë,sepse ajo
ndryshon nga një periudhë në tjetër dhe nga një vend në tjetrën.
Përvec
kësaj,varfëria mund të matet dhe vlerësohet në mënyra të ndryshme. Nga
analizimi i qerthullit të shkaqeve dhe pasojave,del se varfëria ekstreme
prek shtresën e shoqërisë së paarsimuar.
Kjo
lidhje ndërmjet arsimit dhe të ardhurave ekonomike është e dukshme. Të
dhënat për Shqipërinë paraqesin një model të ngjashëm,që ndeshet në
vendet e tjera me një nivel ekonomiko-shoqëror të përafërt me atë.Dhe
nëse numri mesatar i viteve të shkollimit për kreun e familjes që jeton
në një familje të varfër,është rreth 6.2 vjet,numri i viteve për kreun e
familjes që jeton në një familje jo të varfër është 7.9.Me gjithë këtë
dallim ,duhet pranuar se kjo pabarazi nuk është aq e madhe.Mund të themi
se,një dukuri e tillë i ka rrënjët në të kaluarën,kur arsimi ishte i
përgjithshëm dhe i detyrueshëm.Pabarazia midis shtresave (të varfëra dhe
jo të varfra) bëhet më i dukshëm në frekuentimin e shkollës,në
rregjistrimin apo braktisjen e saj.Të varfërit e kanë më të ulët të
regjistrimin në sistemin arsimor,krahasuar kjo me pjesën tjetër të
popullsisë.Popullsia e varfër gjithashtu gjendet në një gjendje
shëndetësore më të keqe,sesa ata që nuk janë të varfër.Kur shqyrtohet
dallimi ndërmjet 20% e më të pasurve me 20% e më të varfërve,bie në sy
fakti se,20% i popullsisë së të varfërve gëzon një shëndet shumë herë më
të keq e problematik në krahasim me 20% e shtresës së popullsisë së
pasur.Rreth 20% e familjeve shqiptare përfshihen në nivelin e familjeve
me të ardhura të pamjaftueshme për të siguruar një jetesë normale dhe të
favorshme për arsimimin e fëmijëve të tyre.Në rrethana të tilla,një
pjesë e këtyre fëmijëve janë të detyruar të ndihmojnë prindërit për të
siguruar një jetesë normale dhe të favorshme për arsimimin e fëmijëve të
tyre.Në rrethana të tilla,një pjesë e këtyre fëmijëve janë të detyruar
të ndihmojnë prindërit për të siguruar jetesën gjë e cila shpie në
dobësimin e lidhjeve të tyre me mjedisin shkollor,reduktimin e kohës dhe
të energjive që ato i kushtojnë mbarëvajtjes në mësime.Në këtë mënyrë
krijohet një rreth vicioz:rezultatet e dobëta dekurajojnë nxënësin dhe
ulin motivimin e tij për të mësuar,por gjithashtu edhe kushtet për
braktisjen e shkollës bëhen më inkurajues.Sic shihet,vështirësitë
ekonomike ndikojnë drejpërdrejtë jo vetëm në cilësinë e jetesës,por edhe
në klimën e marrdhënieve midis prindërve,prindërve dhe fëmijëve si edhe
,në gjendjen psikologjike të tyre.Natyrshëm,një mjedis jo i sigurtë e
negativ,dëmton gatishmërinë dhe motivimin e fëmijëve për të mësuar,cka
sjell për pasojë rezulatet e dobëta në mësime konflikte dhe
mosmarrëveshje si me prindërit ,ashtu edhe me mësuesit.Kjo dukuri
demotivon më tej nxënësit dhe shton prirjen për ta shndërruar braktisjen
e shkollës si një rrugë zgjidhjeje.
Mentaliteti patriarkal
Edhe
në kushtet e sotme ende ekziston në një pjesë e madhe të popullsisë në
zonat e thella e deri diku të izoluara nga ndikimi i zhvillimeve sociale
bashkëshortore,frekuentimi i shkollave nga vajzat për të ndjekur
arsimin 9-vjecar dhe aq më pak atë universitar.Shifrat tregojnë se zona
të tilla si: Kukësi me 5.9% (772 nxënës),Mallakastra me 5.4% (340
nxënës),Peqini me 5.7% (367 nxënës),Dibra me 4.9% etj,janë ende rrethe
problematike në nivelin e braktisjes së shkollës,në të cilët spikat
mentaliteti diskriminues që e vuajnë femrat e grupmoshave 12-16
vjec.Fakti që kjo dukuri ekziston në një formë të tillë negative,u mohon
shumë vajzave të reja,të predispozuara për t’u shndërruar në nëna të
ardhshme të brezit të ri,zhvillimin e kapaciteteve të inteligjencës dhe
integrimin e plotë në një shoqëri të zhvilluar me një rol parësor të
brezit të ri.
Përkatësia etniko-kulturore
Tregon
një identitet të vecantë dhe të dallueshëm të individëve që i përkasin
asaj bashkësie,por ndodh që fenomene negative të lidhen shpesh herë me
një grup të caktuar etniko-kulturor dhe braktisja e shkollës për fat të
keq është një nga fenomenet të cilat janë të pranishme në familjet me
përkatësi rome.Paragjykimi se fëmijët e kësaj shtrese të popullsisë nuk e
duan arsimimin janë të gabuara,sepse shtylla që e mban në këmbë këtë
dukuri është varfëria e cila stimilon lindjen në gjirin e këtyre
familjeve të një numëri problemesh,në të cilën bën majë braktisja e
shkollës.Shifrat ,gjithsesi janë të qarta në ekazminimin e këtij rasti
dhe,konkretisht në Shqipëri ka rreth 5000 fmëijë rome të moshës (3-16
vjec).Niveli i rregjistrimit të fëmijëve në shkollë në moshën e caktuar
sipas ligjit është i ulët.Vetëm 27% e fëmijëve romë në moshën 6 vjec
ndjeki aktualisht klasën e parë.1 në rreth 2 fëmijë romë në moshë
shkolle (6-16 vjec) nuk kanë braktisur shkollën,54% e fëmijëve romë në
moshën e detyrimit shkollor (6-16 vjec) nuk kanë braktisur asnjë klasë
shkolle,43% e fëmijëve romë të grupmoshës 15-16 vjec janë
analfabetë.Fenomeni është akoma më shqetësues për vajzat rome.Rëniet në
frekuentimin e shkollës prej vajzave rome pas moshës 11 vjec,janë
dukshëm më të larta sesa ato të meshkujve.Në moshën 12 vjec vajzat
frekuentojnë shkollën në një masë 23% më pak se djemtë.Nuk do të ishte i
tepërt mendimi i poetit të famshëm spanjoll Frederiko Lorka,i cili e
stigmatizon konceptin e lirisë me ciganët,këta vëllezër të një fati të
romëve,duke thënë: “....Pa ciganë nuk ka as liri!”
Largësia e shkollave nga qendrat e banuara
Në
raport me distancën në të cilën gjenden shkollat ku mësojnë
nxënësit,ajo shndërrohet në të shumtën e rasteve në një burim problemesh
e vështirësisht fizike,kjo pasi ajo kushtëzon orarin e zgjimit të
nxënësve,sforcimin e tyre fizik dhe lodhjen e tyre,vecanërisht kur bëhet
fjalë për grupmoshat e ciklit fillor dhe ku në sezone të
caktuara,pothuajse bëhet e pamundur ndjekja e mësimit nga ata.Faktori
objektiv i vështirësive fizike evidenton edhe dukurinë e hetizimit të
prindërve në zonat rurale,për të lejuar vajzat e moshës 12-16vjec,të
ndjekin shkollën dhe konfirmon kështu,tendencat e një mentaliteti të
dëmshëm.Rreth 35% e popullsisë në Shqipëri jeton në zonat rurale dhe
pikërisht në këto zona vërehet edhe niveli më i madh i braktisjes së
shkollave (të dhëna të ndryshme flasin për rreth 10% të nxënësve që
braktisin arsimin 9-vjecar pa e përfunduar atë,gjithashtu konsiderohet
se 19% e popullsisë në zonat rurale është analfabete në krahasim me 7%
që është në zonat urbane).Nëse diskutojmë për braktisje të
pjesshme,atëherë mund të themi që numri i mungesave të nxënësve në zonat
rurale në raport me mungesat e nxënësve në zonat urbane,është
relativisht më i madh.Ky nu është thjesht një perceptim,por një
informacion i cili duhet thelluar më tej për të gjetur shkaqet dhe
zgjidhjet e mundshme të kësaj gjendjeje shqetësuese.
KAPITULLI II
Braktisja e arsimit të detyruar nga fenomeni i gjakmarrjes
Një
fenomen ky që,jo vetëm nuk po njeh ulje,por vazhdon të përjetojë një
rritje të frikshme e ushqyer dhe nga problemet e trashëguara të së
kaluarës. Në bazë të një studimi të kryer gjatë periudhës,shtator 2009-
tetor 2010, nga shoqata “Internacionale për solidaritet” dhe të
mbështetur financiarisht nga Qeveria Spanjolle, në dy qytetet më të
mëdha të vendit, në Tiranë dhe në Lezhe ,rezulton se 15% e nxënësve
braktisin bankat, sapo përfundojnë ciklin e ulët shkollor. Shifrat
pranohen edhe nga vetë mësuesit, që shikojnë si një arsye të fortë
ambientin familjar,në të cilin rritet nxënësi.
“Në
Lezhe , qendrën e veriut,g jakmarrja është kthyer në një shushunjë, që
po ua pi dita-ditës gjakun shkollave. Në mjaft fshatra të malësisë së të
këtij rrethi ,ka ku gjakmarrja ka ngujuar në shtëpi mbi 30 fëmijë,që
janë të detyruar të qëndrojnë të mbyllur brenda mureve,duke mos arritur
të marrin dot as edhe njohuritë më elementare mësimore. Një rast i tillë
tipik , ku për shkak të gjakmarrjes, Drejtoria Arsimore e këtij rrethi,
është e detyruar të krijojë klasa në kullat e ngujimit”.
Braktisja
e shkollës nuk fillon vetëm në klasat e pesta.Raporti në fjalë,thekson
se jo vetëm në këto zona,por edhe në disa zona të ulta,statistikat
flasin për shifra alarmante edhe në klasat më të ulëta. Kështu, në
Tiranë, Lezhe dhe në Shkodër, braktisja e shkollës nga klasa e parë në
të katërtën, është 5% e totalit të nxënësve që marrin dijen në këto dy
qendra të mëdha urbane në vend. Ndonëse gjakmarrja është fenomen që
prek gjerëisht zonat veriore, nuk mund të thuhet se kjo plagë e
rëndë,nuk konstatohet edhe në zona të tjera, madje edhe brenda në
kryeqytet,në atë që konsiderohet “vija e verdhë”. Përgjithësisht,fëmijët
që braktisin shkollën në Tiranë, por edhe në rrethe të tjera të
vendit,jetojnë në familje me 5 anëtarë apo edhe më shumë.
Gjakmarrja
konsiderohet në raport si një nga shkaqet që sjell për rrjedhojë
braktisjen e shkollës nga nxënësit.Por këtu nuk mund të anashkalohen
shkaqet e forta ekonomike.
Studimi
reflekton se fëmijët, të cilët janë piketuar si braktisës të
shkollave,vijnë nga familje me të ardhura mujore më pak se 30 mijë lekë
në muajë, që përpjesëtuar me numrin e lartë të anëtarëve,janë të
pamjaftueshme për të kaluar të paktën jetë normale. Vetëm në Tiranë
numri i fëmijëve në moshë shkollore që bredhin rrugëve si ambulantë,
është mbi 5 mijë. Në këtë braktisje,në të shumtën e rasteve, ata janë
përkrahur edhe nga prindërit,të cilët përballër urisë, dashje pa dashje,
i kanë hapur udhën analfabetizmit te fëmijët. Edhe në rastet kur nuk
është braktisur arsimi i detyruar , shumë pak fëmijë ambulantë në rrugët
e kryeqytetit, kanë pasur dëshirën për të ndjekur më tej shkollën, duke
reflektuar kësisoj krizën e vërtetë, në të cilën ndodhet arsimi në
Shqipëri.
Përshkallëzimi i hapave për shëndoshjen e gjendjes-imperativ i kohës
Asistenca
financiare ndaj familjeve me vështirësi ekonomike në mënyrë që fëmijët e
këtyre familjeve të kenë mundësinë e përfshirjes në arsimim,pra për
sigurimin falas të testeve si dhe sigurimi i një ndihme më të
diferencuar.Fushatë informuese dhe ndërgjegjësuese më prindërit që
pengojnë fëmijët të ndjekin shkollën,pasi mentaliteti paragjykues iu
imponon një gjë të tillë.Njohja e prindërve dhe fëmijëve me vlerën që ka
arsimimi për të ardhmen e tyre.
Ndihma
psiko-sociale ndaj familjeve rome,të cilat kanë probleme të theksuara
me braktisjen e shkollës nga ana e fëmijëve të tyre:përfshirja e këtyre
familjeve në skemat e ndihmës ekonomike si dhe,informimi i vazhdueshëm i
tyre rreth vlerës së shkollimit.
Përmirësimi
i infrastrukturë arsimore,përfshirë këtu shkollat,mobiljet e
tyre,paisjen me laboratore dhe kabinete,palestra,mjedise clodhëse etj,në
mënyrë që shkolla të paraqitet sa më afër preferencave të nxënësve.
Trajnimi
i mësuesve me synim,ngritjen e tyre profesionale dhe aplikimin e
metodave të reja e bashkëkohore të mësimdhënies,duke pasur objektiv
përmirësimin e rezultateve të nxënësve të suksesshëm apo të dobët.
Njohja
e mësuesve me teoritë e motivimit ,teknikat e vecanta të motivimit të
nxënësve me rezultate të ulëta.Trajnimi i tyre në teknikat e menaxhimit
të ankthit tek nxënëit,trajnimi për përmirësimin e efektivitetit të
mësimdhënies etj.
Trajnimi
i mësuesve mbi teoritë,teknikat dhe proceset e
komunikimit.Ndërgjegjësimi i tyre rreth rëndësisë kritike të komunikimit
në produktivitetin e mësimdhënies.Theksimi i pozitivitetit dhe aftësisë
mbështetëse ndaj nxënësve,sidomos atyre me rezultate problematike.
Prania
e psikologut shkollor në cdo shkollë,që të evidentojë problemet dhe
mangësitë për secilën palë dhe të sigjerojë teknikat e vecanta që mund
të përdoren në zgjidhjen e konflikteve mes nxënësve.Ofrimi i këshillimit
psikologjik në raste të caktuara.Në të njëjtën kohë ai mund të ndihmojë
mësuesit të përshtasin mësimdhënien në përputhje me nivelin e
zhvillimit mendor dhe emocional të nxënësve.Shkolla duhet të krijojë
kushte për kultivim të kulturës së debatit ndërmjet mësimdhënies dhe
nxënësve për të bërë të mundur zgjidhjen e shpejtë të problemeve të
shkollës.
Përfundime
Dukuritë
e mësipërme janë hallka të një zinxhiri që lidhen ngushtë dhe ndikojnë
reciprokisht me njëra-tjetrën,Por “Thembra e Akilit” mbetet përmirësimi
dhe përshpejtimi i reformave të Arsimit në Shqipëri që mpleksen e
gërshetohen me probleme teknike,organizative dhe të përmbajtjes së
tij.Ne u fokusuam në njërin prej këtyre problemeve,atë të braktisjes së
shkollave ,e cila në realitetin e sotëm qëndron në pararojë të
problemeve që cënojnë arsimin dhe shkollën e kohës sonë.
KAPITULLI III
Cfarë është braktisja e fshehtë?
Ne duhet të kemi disiplinë me qëllim që të kemi liri, liria zhvillohet nëpërmjet disiplinës
Adoleshentët
kanë nevojë për kujde, vëmendje,mirëkuptim dhe dashuri. Ato
përfaqësojnë një brez të rinjsh, të ardhmen e shoqërisë,që do të thotë
që nëse një shoqëri mendon për progres duhet të interesohet për këtë
pjesë të saj.
Kjo
është një ndër arsyet pse kam zgjedhur këtë temë. Braktisja e procesit
mësimore po bëhet vërtetë serioze në shoqërinë tonë dhe na duhet të dimë
faktorët qe i shtyjnë të rinjt drejt kësaj zgjidhje, familja duhet të
jetë siguruesi i parë, herë me mungesa në krijimin e raporteve efektive
dhe siguruesit e dytë janë mësuesit , me të cilët janë në kontakt jasht
procesit të familjes duke parë rëndësinë dhe domodoshmërinë e këtyre dy
isntitucioneve sic janë familja dhe shkolla dhe konkretisht
përgjegjësitë e dy palëve në braktisjen e mësimit.
Mos veprimi ose mosfunksionimi i këtyre dy raporteve në problemet e braktisjes në shkolla.
Braktisja e procesit mësimore dhe rëndësia e motivimit
Braktisja
e procesit mësimore konsiston në largimin nga oraret e mësimit nga ana e
nxënësve që zgjedhin të merren me gjithcka tjetër përvecse të ndjekin
procesin mësimor. Nxënës që braktisin mësimin janë të pa motivuar për ta
ndjekur atë.
Motivimi
është shkaku që nxit,vë në lëvizje për të vepruar,arsyeja që të shtynë
për kryerjen e një veprimi,marrjen e një vendimi apo mbajtjen e një
qendrimi apo një sjelljeje të caktuar.
Motivimi është energjia që rrit efektivitetin në cdo veprim, sepse tek njeriu veprojnë gjithnjë faktorët psikologjike.
Ndodh shpesh dhe cdokujt në disa momente të mos kemi dëshirë për të studiuar apo punuar.
Kështu
ndodh dhe me nxënësit, ka orë mësimi që i ndjekin me kënaqësi, të tjera
i ndjekin thjesht se janë të detyruar të jenë fizikisht prezente, po ka
nga ato nxënës që e mbajnë veten për “më të guximshmit” të cilët orët e
mësimit i bëjnë në oborret e shkollës në kafene apo lojëra fati.
Kjo
ndodh për shumë arsye si:fiziologjike, klimaterike, biologjike, sociale
dhe psikologjike. Që vecmas apo të ndërthurura ulin interesin për
mësim. Ngaqë nuk motivohen nga fmailja, nuk shtyhen së brendshmi për t’u
marrë intensivisht me aktivitete, me punë që psurojnë botën
shpirtërore, emocinale dhe evulutive. Ndëshim dhe grupe nxënësish që
shkojnë me kënaqësi në shkollë, që studiojnë gjuhë të huaja,
kompjuter,frekuentojnë bibliotekat dhe angazhohen në aktivitete të
shumta. Ky diferencim interesash midis dy grupimeve të mësipërme ndaj
frekuentimit të mësimit dhe angazhimit në aktivitete të përditshme
lidhet me atë që
quhet motivim dhe mënyrën se si ajo vjen nga familja,shkolla,shoqëria dhe kudo.Të motivosh në planin psikologjik
do
të thotë të krijosh te individi emocione të fuqishme pozitive, të
ndihmosh e ti vlerësosh në mënyrë pozitive atë që bën. Një detyrë kjo që
duhet ta bëjnë jo vetëm prindërit por dhe mësuesit.
Të motivosh nga pikëpamja sociale,
do të thotë që personi ta ndjejë veten mirë mes shokësh e shoqesh,të
përjetojë në shoqëri caste gëzimi që e bëjnë atë të jetë këmbëngulës për
zgjidhjen e problemeve individuale.
KAPITULLI IV
Mosnjohja e shkaqeve pengon suksesin
Mungesa e motivimit dhe seriozitetit
Mopërgatitja dhe frika e vlerrësimit të ulët
Programi i ngarkuar mësimor
Mungesa e komunikimit dhe marrdhënies pozitive
Mungesa e durimit nga nxënësit
Mungesa e rregullave të qarta dhe të ndjeshme ndaj nevojave të nxënësve
Mungesa e llogarisë dhe interesimit nga mësuesit kujdestarë
Një kategori nxënësish u mungojnë motivet për të mësuar
dhe nuk kanë asnjë synim për të ardhmen (ata udhëhiqen nga
parimi:thjesht ta marrim si të mundemi,ta kemi një dëftesë se ndoshta
mund të na duhet më vonë). Kjo kategori nxënësish është pa bazë
materiale si libra,fletore,mjete për të shkruar. Edhe në orët e mësimit
kur janë të pranishëm,pjesmarrja e tyre është formale ,jo rezultative.
Një kategori largohen nga mësimi pasi janë të papërgatitur dhe kanë frikën e një note negative këtu duhet të kemi parasysh dy kategori të nxënësve:nxënësit e mirë dhe nxënësit e dobët.
Për
nxënësit e dobët është më mirë të marrin një mungesë se sa një katër,e
cila mund tju rrezikojë klasën,vecanërisht kur mund të kenë detyrë
kontrolli ose orë letrare
Për nxënësit e mirë,një notë e pakënaqshme ndikon rezultatet përfundimtare
Ka nxënës që nuk mund të qëndrojnë gjashtë orë në bankë
për të dëgjuar moralizimet e mësuesve (sipas tyre). Duan duhan dhe me
raste konsumojnë dhe lëndë narkotike,kjo kategori frekuentojnë kafe
pab-e dhe lojra fati. (janë kryesisht nxënës të vitit të tretë dhe të
katërt). Kontrollet e drejtorisë në shkollë dhe në ambjentet jasht
saj,për këtë qëllim,duhet të jenë të vazhdueshme.
Mbingarkesa e klasave,bën që nxënësit të pyeten rrallë.
Kështu
ato vetë ndërtojnë një grafik se kur mund t’ju vijë radha të ngrihen në
mësim. Ka raste kur ata mendojnë se mund të pyeten sipas këtij
planifikimi dhe nuk e ndjejnë veten mirë me përgatitjen dhe e gjejnë
“zgjidhjen” duke u larguar nga ora e mësimit. Kjo është arsyeja pse
mësuesit duhet ti pyesin në mësim vazhdimisht, duke krijuar dhe mendimin
se egziston një radhë në vlerësimin e tyre.
Prgrami i mbingarkuar mësimor
Në
një ditë,nxënësve u duhet të mësojnë gjashtë lëndë,ku secili mësues jep
detyra për hesap të vet dhe kërkon për lëndën e tij. Mbingarkesa vjen e
bëhet e papërballueshme kur në një ditë mund të kenë 2-3 detyra
kontrolli. Rregullorja e ndalon kategorikisht këtë por mësues të
vecantë,duke u nisur nga numri i madh i nxënësve në klasë, dhe për të
mbuluar dobësitë e tyre, pasi nuk i pyesin nxënësit sistematikisht dhe
nuk bëjnë vlerësime ,kanë gjetur provimin si “varkë shpëtimi”
Duke
gjetur gjuhën e mirëkuptimit midis mësuesve për të mos bërë më shumë se
një detyrë kontrolli në një ditë.Roli i mësuesit kujdestar,si
kordinator në këto raste ,është tepër i rëndësishëm.
Nxënësit arsyetojnë “kemi të drejtë të bëjmë 30 mungesa pa arsye.Pse shqetësohen mësuesit dhe prindërit?”
Kemi
arritur në një moment ku nga shumë të rinj 30 mungesat e përcaktuara në
rregulloren e shkollës të shikohen nga adoleshentët si orë të lira,të
cilat me rregullore kanë të drejtë ti bëjnë. Kjo na bën të mendojmë se
ka ardhur koha të rishikohet rregullorja e shkollës dhe të ulet numri i
mungesave për dhënien e masës parandaluese për përjashtimin nga shkolla.
Largimet kolektive nga mësimi
Problem
i mprehtë janë ikjet në mënyrë kolektive nga orët e mësimit.Iniciativën
për këtë e marrin si nxënësit e mirë dhe të dobët,madje më shumë
nxënësit e mirë pasi janë më të besueshëm tek mësuesit dhe prindërit.Kjo
do të thotë se dicka nuk shkon atë ditë. Shkaqet janë subjektive dhe
objektive, të karakterit social, psikologjik, pedagogjik dhe
organizativ,si:
Mësuesi vonohet në orën e mësimit dhe këtë cast e shfrytëzojnë me shpejtësi dhe zgjuarsi nxënësit.
Nxënësit përfitojnë nga një informacion i rremë, burim i të cilit janë vetë ato ose ndonjë mësues i informuar keq.
Janë
të pa përgatitur për atë orë,psi kanë marrë pjesë bashkërisht një ditë
më parë në një veprimtari dhe e dinë që po tju thonë mësuesve, kjo nuk
do të merret parasysh
Duan të organizojnë një veprimtari si klase (mund të jetë e paramenduar por edhe e lindur spontanisht).
Nuk kanë kushte të përshtatshme në klasë (xhama,ngrohje,pastërti) nuk kërkojnë ndihmë në drejtori por e zgjidhin me vetëgjygjësi
Kërkojnë të tërheqin vëmendjen e mësuesve dhe prindërve,të shprehin revoltën kundër tyre
Ka
veprimtari apo festime në shkallë qyteti,por shkolla e tyre nuk është
përfshirë për shkaqe të ndryshme dhe këtë ata e quajnë të padrejtë
Janë
në fund të mbylljes së shkollës dhe parapëlqejnë më mirë një shëtitje
së bashku sesa një orë mësimi, ku e gjykojnë se edhe përfitimi nuk është
aq i madh
Një
grup nxënësish që e mbajnë veten për “të fortë” u imponojnë edhe të
tjerëve largimin nga ora e mësimit,duke kërcënuar nëse do tregonin se
kush ishin organizatorët. Kjo kategori nxënësish nuk e pëlqejnë
rregullin, dispilinën në shkollë dhe synojnë të bëjnë për vete dhe
nxënës të tjerë pasi, kështu ka më pak pasoja.
Rastet e braktisjeve kolektive të orëve të mësimit, tregojnë se në punën edukative ka mangësi të mëdha dhe skarcitet.
Është
bërë zakon që në raste të tilla të thirren prindërit dhe të bëhen
mbledhje me nxënësit por ka dhe raste kur ju vendosen mungesat të gjithë
nxënësve. Gjithsesi kjo mbetet një orë e dështuar mësimi.E rëndësishme
është të bisedohet me nxënësit, me prindërit e tyre,se cfarë gjuhe duhet
të zgjidhet për të komunikuar me ta,cilët probleme zgjidhen, sa mbresa
lë ky veprim të nxënësit dhe a do ndërgjegjësoheshin ato për të kuptuar
gabimin. Nxënësve u duhet folur hapur,por edhe me ton të prerë. Edukimi i
nxënësve kërkon një ton shumë serioz serioz të thjeshtë dhe shumë të
sinqertë. Atyre u duhet bërë të kuptohet drejt raporti i disiplinës me
lirinë.
Përgjegjësit e mësuesve dhe prindërve në braktisjen e mësimit
Mungesa e marrdhënieve efektive mësues-nxënës
Shumë
nxënës braktisin mësimin pasi lënda është e vështirë dhe mësuesi,duke
mos pasur aftësi komunikuese,ua bën atë edhe me të vështirë.Mësuesi nuk
organizon mirë orën e mësimit,nuk krijon atmosferë optimiste duke mos
nxitur dëshirën dhe kureshtjen për lëndën.Për këtë Hubord thekson: “mësues është ai që bën të zhvillohen dy ide,ku më parë zhvillohej vetëm një”.
Nxënësve
më të rritur në moshë u bëhen lëshime dhe midis tyre dhe mësuesve ka më
shumë kompromise.Gjithashtu ato i dinë më mirë “marifetet” për të
justifikuar mungesat,sepse kanë më shumë përvojë dhe shoqëri në
ambjentet e shkollës.Këto nxënës përfitojnë edhe nga lëshimet e
prindërve dhe qëndrimet sentimentale të tyre.
Nuk
ka ndjekje ritmike të mungesave nga mësuesi kujdestar. Mësuesi
kujdestare,ditën që nuk ka mësim me klasën e tij,ka raste kur nuk
interesohen sa nxënës janë larguar dhe as për shkaqet. Mungesat nuk
hidhen në regjistër cdo ditë. Ka raste kur nxënësit kanë bërë 40 ose më
shumë mungesa pa arsye dhe atëherë kujtohet mësuesi për të bërë propozim
për masë. Mungesa e kërkesës së llogarisë për cdo orë të larguar rrisin
oreksin e nxënësve për të vazhduar në atë ritëm.
Ka
nxënës që nxirren jashtë për qëndrim jo korrekt në orët e mësimit. Ato
edhe mund ta meritojnë një mase të tillë, madje të bëhen problem dhe në
drejtorinë e shkollës por mungesa në këto raste nuk duhet të vendosen.
Mësuesi e ka më të thjeshtë ta nxjerr jashtë, ti vejë mungesë se s të
merret me të. Prania e tij në klase, me sjelljen e tij problematike, e
bezdis , prandaj e sheh me të arsyeshme ta përzërë nga ora e mësimit.
Ky
kompromis është pranuar në heshtje nga të dyja palët-mësues e nxënës.
Një qëndrim i tillë i mësuesit i shkon për shtat nxënësit, por ndikon
negativisht tek frekuentimi i tij. Këtij të fundit i bëhet shprehi ikja
nga ora e mësimit dhe nuk i bën me përshtypje. Vjen një cast që edhe kur
ai nuk hyn në mësim,mësuesi nuk i vendos mungesë. Gradualisht, ai një
gjë të tillë e kërkon edhe nga mësues të tjerë dhe kur nuk arrin, përdor
cdo lloj marifetesh për të justifikuar largimet nga mësimi.
Dashje
pa dashje mësuesi bëhet shkaktar dhe nxitës kryesor i largimeve të
nxënësve nga orët e mësimit. Pas një studimi të mungesave në 6 klasa të
përzgjedhura në mënyrë rastësore arrita në disa përfundimet si më
poshtë:
Studim për mungesat
Ky studim u realizua në 6 klasa kampion,të përzgjedhura në mënyrë rastësore në gjimnazin “X”. Në këtë studim përmes një tabelë në të cilën janë mbajtur shënim mungesat e gjashtë klasave gjatë një javë,në cdo orë mësimi,ku do ishin shënuar mungesat reale që bëhen dhe jo ato që shënojnë mësuesit në regjistrat e tyre.
Gjatë
një javë rezulton që në gjashtë klasa kamion që janë regjistruar të
jenë bërë realisht 812 mungesa brenda një javë shkolle.
Nga ku në një mature janë bërë 251 mungesa brenda një javë shkolle
Ndërsa në një vit të dytë janë bërë 115 mungesa brenda një javë mësimi
Brenda një javë një maturë është larguar në mënyrë kolektive një orë mësimi
Për të parë se kush bën më shumë mungesa djemt apo vajzat,shohim që djemt kanë një numër më të lartë të mungesave.
Për
të parë cilat lëndë frekuentohen më shumë lëndët shoqërore apo
shkencore,shohim që kemi një përqindje relativisht më të lartë tek
lëndët shkencore.
Shpërndarje
e mungesave sipas moshës së mësuesve ka një shpërndarje relativisht të
barabartë,në disa raste tek mësuesit me eksperiencë ka më shumë ikje
(kjo mendoj se lidhet me kërkesën më të lartë që ato kanë).
Jo nje situate reale e shkolles “
Braktisja e fshehtë,e “ulur këmbëkryq” midis nesh
Arsimi
shqiptar është një bashkëudhëtarë i denjë që po ecën krah për krah me
atë europian.Ndryshimet sociale në vendin tonë kanë mbartur me vete edhe
disa probleme shqetësuese me arsimin.Shumë flitet këta vitet e fundit
për këtë dukuri shkollore të kudo ndodhura dhe që sot “nuk është më kaq e
fshehur”.
Po ç’shohim në shkollat tona?
Nxënës që sdinë të lexojnë mirë,ose që rrezikojnë
Ka nga ato që kalojnë cikël në ciëkl dhe ende nuk dinë veprimet e thjeshta matematikore.
Klasa
që në semestrin e parë kanë kalueshmëri reale 50-60% dhe cuditërisht në
fund të vitit kalojnë 100%,kur niveli i tyre është po i njëjtë.
Prindër që nuk interesohen ose interesohen pak për ecurinë e fëmijëve në shkollimin etj.
Të gjitha këto mos janë produkte të “braktisjes së fshehtë”
Ja një “skaner i klasës sime”
30
vitet si mësuese më kanë dhënë përvojën e mjaftueshme për të parë në sy
realitetin për të diagnostikuar gjendjen por edhe për të marrë masat
për të përmirësuar realitetin.
Sot kam klasën e IV A me 32 nxënës nga të cilët:
18 duan dhe dinë
14 që kanë mundësitë,pra dinë,por nuk duan
4 të tjerë që përpiqen,punojnë sistematikisht,duan e nuk dinë.
2 të tjerë duan,por asnjëherë nuk kanë arratisur as në nivelet minimale të të nxënit.
Në një këndvështrim tjetër,kanë evidentuar:
18 nxënës që duan dhe dinë kanë asistencë familjare që nga klasa e parë (80% e prindërve janë me arsim të lartë).
4 nxënësit që dinë,por nuk duan njërin prind (babain) e kanë në emigracion.
2
nxënësit që nuk dinë kanë ardhur në klasën time nga shkollat e zonave
veri-lindore,që sipas fjalëve të prindërve,nuk kanë patur mësues të
profilizuar,herë e kanë frekuentuar dhe herë jo shkollë e atjeshme (por kanë një diskriminim krahinor).
Ata 4 që punojnë ,por nuk arrijnë,ose që arrijnë fare pak janë të diskriminuar për shkak të inteligjencës.
Pra ,në një klasë dhe sa probleme!Po në një shkollë të madhe,sic është shkolla ime nr 3 në Laç!
“Skanë çbëjnë,s’punojnë prindërit” – thonë mësuesit
Në një ankteim të zhvilluar nga drejtoria e shkollës,mësuesit kujdestarë të të gjitha klasave pohojnë:
60% e prindërve nuk e ndihmojnë shkollën në problemet që ka
30% e ndihmojnë
- 10% e ndihmojnë në nivelet “mjaftueshëm”
Vihet
re që kur fëmija është në klasën I,II,III,IV të ciklit të
ulët,interesimi i prindërve është më i madh dhe pastaj vjen duke u
zbehur.Kjo është një dukuri që nuk mohohet.Por shkolla nuk është një
“ishull i vecuar”.Aty duhet të luajnë rolet e veta të gjithë faktorët
influencues shkollorë e jashtëshkollor,e për ndryshe shkolla nuk mund ta
kryejë mirë emisionin e vet,e pra moskordinimi i mirë i punës midis
shkollës e familjes,mësuesit kujdestar dhe prindit është një nga shkaqet
e “fazave” që duket në procesin e të nxënit dhe të edukimit.Kjo është
shkak dhe bazë e asaj që quajmë “braktisje e fshehtë”.
Po me mësuesit ç’bëjnë për të përmirësuar këta raporte.
Me
të drejtë thuhet se...familja shqiptare është iluministe.Ajo është e
lënduar që kur se shkallëzimi i fëmijëve është mjeti më i sigurtë për
t’i shpëtuar ata nga mjerimi material dhe shpirtëror.(2)
Nisur nga kjo,nxitimthi dhe natyrshëm shtrojmë pyetjen:
-A ka prindër që nuk e dëshiron përparimin shkollorë të fmëijës së tij?
Dhe
të gjithë përgjigjen “jo”.Atëherë duhet ndalur dhe të arsyetojmë.Pse
vihen re herë herë këto hendeqe.Së pari ka disa pridnër me probleme të
shumta ekonomike që ikin larg për të gjetur një vend pune,qoftë edhe
disa ditore për të siguruar nevojat minimale familjare (4 të tillë kam
në klasën time).Së dyti,disa të tjerë,kryesisht ata të fmëijëve me
arritje të ulëta në procesin mësimor,vijnë në shkollë në fillim dhe ne i
“bombardojmë” me kritika.Ata ulin kokën,largohen dhe është e vështirë
të na vijnë përsëri.Së treti,disa prindër,kryesisht etërit,janë në
emigracon (2 në klasën time) dhe ca të tjerë nuk kanë shkallën e
mjaftueshme të arsimimit dhe e ndjejnë veten ngushtë në bashkëbisedimet
në një bashkësi.
Përvec kësaj,si e ndërtojmë ne punën me prindërit?
Vazhdojmë me ato praktikat e vjetra,rutinore,pa fantazi dhe shumë herë formale
Mbledhjet
mujore me prindërit ecin në një linjë :vijnë një pakicë prindërish
kryesisht ata të nxënësve të mirë,u japim disa nota mujore apo
semestrale dhe kaq.Pra puna me ta duhet ridimensionuar,duhen debatuar
problemet,shqetësimet,të përcaktojmë rrugët për përmirësime.
Mungojnë
ende libraritë për prindërit,burimet e informacionit e për
rrjedhojë,ata duhen ndihmuar me bisedime për cështje
pedagogjike,psikologjike,metodike etj,etj.Pra mësuesi duhet të jetë
burim informacioni për prindin.Po bëhet kjo?Po ose pak.Pra prindi nuk i
ka hapësirat e duhura.Edhe organizmat e prindërve në shkollë,këshilli i
prindërve të klasës,ai në bazë shkolle këshillat e klasave edhe pse ecin
në rrugë të reja nuk po i kryejnë aq mirë detyrat dhe funksionet e
veta.
Pak fjalë për nivelet e nxënësve:
Në lëndët Gjuhë Shqipe dhe Matematikë në klasën time kanë këto nivele të identifikuara:
Gjuhë Shqipe:
Nxënës
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
32
|
2
|
6
|
6
|
2
|
9
|
5
|
2
|
Matematikë:
Nxënës
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
32
|
2
|
7
|
7
|
2
|
7
|
5
|
2
|
Të shprehurit në përqindje (semestri i parë)
4.5= 28% 6.7=28% 8.9.10=44%
Në fundviti:
4.5=20% 5.7=36% 8.9.10=44%
Nxënësit
e vlerësuar me 5.6 mund të them se janë ata që “diskriminohen për shkak
të inteligjencës”.Po ç’ndodh me ata të dy të vlerësuar pakalues? (të dy
të ardhura nga zonat veri-lindore).Njërin prej tyre e shoh të ulur në
fuindin e bankave e herë luan me lapsin,me librin,lëviz,ngihet në këmbë e
aty nga mesi i ndonjë ore mësimi më kërkon leje që të dalë jashtë.E
shikoj dhe i buzëqesh.Po ç’ka ai? ( nuk ka ndonjë diskrimin
inteligjence).Të tjerëve u jap detyra klase dhe punojnë në mënyrë të
pavarur kurse ai rri e shikon.Në orën tjetër bashkësia e klasës
lexon,reciton e përsëri ai hesht.Kush është fajtor :ai apo mësuesi?
Jo
ai nuk është fajtor,është i zgjuar,të thotë ato gjëra që t’i ja thua
(në histori,eduaktë ...) por për të shkruar,lexuar
mbledhur,zbritur...nuk di.Nuk di se nuk ia mësuam.Ç’të bëjë ai tani?Pra
,ja një shembull tipik i asaj “braktisjes së fshehtë”.Edhe ai tjetri në
këtë kategori hyn.Po sa të tillë mund të ketë një shkollë e madhe?
Me
këtë kategori mund të punohet dhe të nxirren nga prapambetja,por ende
nuk kemi parë ndonjë inciativë instuticionale për t’i grumbulluar në një
klasë që të mund të punojmë më mirë me ta.Në një analizë në shkallë
rrethi drejtoresha e ZA,duka lexuar materialin e përgatitur
artikuloi:“Në rrethin tonë kemi 60 nxënës që nuk frekuentojnë fare
mësimin dhe 35 nxënës të tjerë që frekuentojnë me hope”.Dikush pyeti me
ngulm:“Në ç’nivele kanë qenë këta nxënës,kur kanë frekuentuar mësimin?
Drejtoresha u përgjigj shumë shpejt:
“Të
gjithë të nivelit të dobët”.Pra këta nxënës bëhen kontigjente të
braktisjes së njerëzve që bredhin rrugëve,që vjedhin....Pra ,ja ku na
con ajo “braktisja e fshehtë”.Analizën mund ta fillojmë edhe më
tej.Përsëri pyesim:Kush e ka fajin?Familja-nxitojnë mësuesit.Po ne?Le të
flasin mësuesit e apasionuiar,ata që janë ndeshur me nxënës të tillë
dhe kanë triumfuar.Ata janë në mazhorancë.Po ata të tjerët që krijojnë
,pa dashje, “Skarcot” që përcillen nga një tjetër klasë në tjetër,nga
një cikël në tjetrin? Këta duhen kontrolluar e ndihmuar.Tani forca e
kontrollit ka rënë dukshëm:
Drejtoritë e shkollave kontrollojnë fare pak
ZA s’ka më funskione kontrolluese.
DAR s’ka më funskione kontrolluese
Një herë në 5 vjet mund të vijnë ata të strukturës përkatëse pranë MASH.Një herë në 5 vjet.Sa pak!
Gjendjet duhen analizuar.
Në
të vërtetë këto kryhen.Analiza të tilla planifikohen në planin vjetor
të shkollës,por edhe në të tjerët afatshkurtër dhe afatmesëm.
Gjendja bazë e shkollës
“Pikat e forta dhe pikat e dobëta”
Synimi dhe objektivat për vitin shkollor
Veprimtaritë bazë për cdo objektiv
Kualifikimi i stafit
Veprimtaritë edukative
Aspektet administrative të jetës së shkollës
Masa për fillimin dhe mbylljen e vitit shkollor etj.
Por si hartohet këto plane?
Me
gjithë mendësitë e reja për hartimin e këtij plani,përsëri vihen re
formalizë,s’vihen në funksionim stafet e kualifikuar për të dhënë
mendime e për të bërë propozime.Në disa raste të tjera ky plan hartohet
vetëm nga drejtori,ai e miraton në një mbledhje 10-15 min dhe kaq.E
çfarë efektesh mund të ketë ky plan?Në këtë vit mësimor drejtoresh e
shkollës sime përfshiu për hatimin e tij të gjithë stafin
pedagogjik,disa nxënës,anëtarë të bordit të shkollës etj.Unë punova (me 4
mësues të shkollës) për rubrikën “veprimtaritë edukative”.Gjendja bazë e
shkollës qëndron si një rubrikë hyrëse në planin vjetor dhe vendosen në
të problemet kryesore të identifikuar nga drejtoria dhe mësuesit.Por
vihet re që ndalemi më shumë në anët formale të shkollë dhe jo në ato
përmbajtësore.Konkretisht përshkruhet:
Origjina sociale dhe ekonomike e nxënësve
Arritjet e shkollës (kryesisht problemet sasiore,përqindja,kalueshmëria e nota mesatare)
Gjendja fizike e shkollës ,cilësia e mjedisit
Paisjet e përgjithshme që ka shkolla
Nivelet arsimore të stafit drejtues e atij mësimdhënies
Mbështetja e bordit drejtues,këshillat e prindërve
Bashkëpunimi me pushtetin vendor
Nxënësit frekuentues me hope dhe ata që nuk frekuentojnë fare.
Kam
mendimin se kjo rubrikë “analiza e gjendjes” sic e thashë pak më lart
nuk ndalet tek përmbajtja që realizohet ,nuk shërben si bazë e plotë mbi
të cilën do të përcaktohen synimi,objektivat dhe veprimtaritë
mbështetëse mësimore në funksion të tyre.Një dëshmi e formalizmit është
edhe fakti se kjo me sa kam parë eshtë uniformë në të gjitha
shkollat,kur kushtet dhe rrethanat kurrsesi nuk janë të njëjta.Në planin
e veprimtarive të klasës sime,në këtë rubrikë jam ndalur edhe tek:
Cilësia e shkollimit të nxënësve dhe problemet që dalin në lëndët kryesore të kurrikulës
Sa dukuri tipike të zhvillimit të zonës ku funksionon shkolla dhe jetojnë nxënës
Ritmi i aktivitetit mësimor të klasës
Kalueshmëria sipas niveleve e prapambetieve të nxënësve të vecantë në lëndë të vecanta
Orë mësimi të humbura etj etj.
Edhe
në diskutimet dhe bashkëbisedimet e mia me kolegët kam mbajtur mendimin
se kjo rubrik mund të jetë e standartizuar në disa elemente (linja ose
nënlinja),por pjesa tjetër duhet të jetë e vecantë,në përputhje me
vecoritë specifikat e vështirësitë,gjendjet e kuadrit
mësimdhënies,vecoritë e zonës etj.
Pra
secila shkollë të ketë mundësinë të japë portretin e vet.E kam shprehur
përsëri se kjo analizë duhet ndaluar edhe tek elementet sasior
social,problemet të bazës materiale por përparësi do të jetë nxënësi me
arritjet e tij dhe nënlinjat që rrjedhin.
Por mund të jepen të dhëna edhe nga:
Arritjet e nxënësve të mi në klasa më të larta ç’thonë mësuesit bazuar mbi pyetësor të mirëformatuar
Mendimet e prindërve për shkollën ose klasën
Krijimi i klimës në klasë,shkalla e aktivizimit në njësitë e ndryshme mësimore
Nxënësit e talentuar dhe puna suplementare me ta etj.
Mirë nxënësit e prindërit po ne mësuesit?
Në një analizë të vëmendshme të gjendjes shohim:
Nxënësit
që nuk frekuentojnë ose frekuentojnë me hope,disa të tjerë që nuk dinë
të lexojnë e të shkruajnë e çuditërisht arrijnë deri në Universitete
(sidomos ato private) kalueshmëri të ulët në semestrin e parë dhe 100%
në fund të vitit.Edhe në arsimin klaueshmëria po tenton drejt 100%.kemi
në shkolla mungesa të shumta mësuesish dhe nxënësit që qëndrojnë
jasht.Sa shumë janë këto në një shkollë brenda një viti dhe për cudi të
gjithë në fund të vitit 10-15 ditë përpara i thonë drejtorit se skam
çfarë të bëj më se programin e realizova.A nuk janë edhe këto dimensione
që krijojnë braktisje.
Një ditë ish nxënësit e mi që tani përfudojnë gjimnazin më thanë:
Mësuesei
i matematikës gabon në interpretimet shkencore gjatë shpjegimit dhe
shton:Do të mbeteni të gjithë në provimin e maturës.Rrëfimet e tyre
vazhdojnë e vazhdojnë nga më të ndryshme
E
shihni edhe ne jemi shkaktarë të braktisjes së fshehtë,të krijimit të
atyre skarcove,që kalojnë nga klasa në klasë,në Universitete e më pas
bëhen mësues.Shkollat tona po përballen me mjaft probleme e vështirësi
të cilat natyrish kërkojnë zgjidhe
për të siguruar rezultate me cilësinë e dëshiruar.Qëndrimi i shkollës
ndaj këtyre problematikave,nismat e përpjekjet që bën për zgjidhjen e
tyre janë tregues të qartë të reformimit të vazhdueshëm të saj.
Referencat:
Nga përvoja personale
Marrë në MASH.